Byg scenarier omkring teknologiforståelse
Arbejdet med teknologiforståelse kommer ofte til at handle om 'dimser' og tekniske færdigheder. Hvordan kan vi i stedet bygge undervisningen op om scenarier, hvor eleverne skal lære at sætte sig i andres sted og designe til andres behov? Vi undersøger flere scenariedidaktiske tilgange til teknologiforståelse og eksperimenterer med modeller til at udvikle forløb til egen praksis.
Praktisk information
Dato
Torsdag d. 2. november 2023Kl. 13.00 - 16.00
Tirsdag d. 28. november 2023Kl. 13.00 - 16.00
Torsdag d. 14. december 2023Kl. 13.00 - 16.00
Tilmeldingsfrist
5. oktober 2023
Pris
1375,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Arbejdet med teknologiforståelse kommer ofte til at handle om ”dimser” og tekniske færdigheder. Hvordan kan vi i stedet bygge undervisningen op om scenarier, hvor eleverne skal lære at sætte sig i andres sted og designe til andres behov? Eleverne opnår en dybere forståelse for teknologiens indvirkning på deres liv, når de indgår i et scenarie med nye roller, hvor de skal producere noget til nogen. På kurset undersøger vi flere scenariedidaktiske tilgange til teknologiforståelse og tværfaglighed. Du får konkrete eksempler på gennemprøvede scenarier – lige fra hverdagsscenarier til dystopiske fremtidsscenarier – og eksperimenterer med modeller til at udvikle forløb til din egen praksis.
MålOver de tre kursusgange udvikler du et scenariedidaktisk forløb, som du kan bruge direkte i din undervisning.
Målgruppe
Lærere og pædagoger i 4.-10. klasse samt vejledere og ressourcepersoner
Underviser
Morten Raahauge Philipps, Morten Raahauge Philipps, Morten Raahauge Philipps
Kursusnummer
CFU-K23065
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00