Byg et klasserum til matematisk tænkning
Tænkning giver langtidsholdbar læring. Skab et undervisningsmiljø, hvor eleverne er tvunget til at tænke selv og deltage aktivt og målrettet med at løse matematiske problemer. Udgangspunktet er Peter Liljedahls teori ”Building Thinking Classrooms”, som gennem 4 faser med tilhørende 14 undervisningstiltag, skaber det, vi på dansk kalder et klasserum til matematisk tænkning.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 21. august 2023Kl. 09.00 - 15.00
Tilmeldingsfrist
23. juni 2023
Pris
1900,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Du bliver på dette kursus præsenteret for den canadiske forsker Peter Liljedahls teori ”Building Thinking Classrooms” (BTC), som gennem fire faser med tilhørende 14 undervisningstiltag, skaber det, vi på dansk kalder ”Det tænkende klasserum”. Vi afprøver konkrete undervisningstiltag, som understøtter et klasserum til matematisk tænkning. På kurset får du også indsigt i anerkendte didaktiske teorier om matematikundervisning, og du får konkrete bud på, hvordan du kan implementere dem i din egen undervisning. Vi har tilrettelagt kurset efter BTC-principperne, dvs. at du og dine medkursister er aktive, tænkende og involverede i arbejdsprocesserne.
Mål• Du får viden om teorien om ”Building Thinking Classrooms” og bud på, hvordan du kan anvende den i praksis. • Du afprøver undervisningssituationer i matematisk tænkning. • Du får viden om didaktiske teorier om matematikundervisning.
Målgruppe
Matematiklærere i 4.-7. klasse og matematikvejledere
Underviser
Torben Blankholm, Adrian Bull
Kursusnummer
CFU-K23029
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00